Smink- och hudvårdsindustrin omsätter mångmiljardbelopp varje år, och riktar sig till både män och kvinnor i alla åldrar. Det finns inte många hushåll utan vare sig tvål, återfuktande produkter, deodorant eller tandkräm! Tillgången till internet och ett allmänt intresse har de senaste åren gjort målgruppen mer kunnig och upplyst om ingredienserna som finns listade på baksidan av våra mirakelkrämer.
Argumenten för att använda ”grönare” kosmetika och hudvård är ofta baserade på hälsofördelar genom att producenterna eliminerar kända cancerogena ämnen och starka kemikalier. Men det finns ännu en anledning till att go green – miljön! Det som sköljs av våra ansikten varje dag skickas sedan ner i avloppet och ut i vår värld, där det gör ett större avtryck än en kanske kan tro.

Bildkälla: Tellus Mellanvård

Statistik från EPA och US Census Bureau visar att mer än 3 miljoner ton kemikalier från hygienartiklar varje år dumpas ut i våra hav. Eftersom att havsutsläpp är en av de vanligaste metoderna för att hantera avfall, är det svårt att säga exakt hur stor effekt just smink och hudvård har på miljön – men med tanke på industrins tillväxtfart är det helt rimligt att anta att det på allvarliga sätt påverkar våra ekosystem. Och de miljögifterna går vi och bär omkring på i våra necessärer varje dag! För att dra några exempel:

DDT, till exempel, är en ingrediens som brukade finnas i många vardagsprodukter (men är nu förbjudet i många länder) och som enligt studier finns kvar i naturen i mer än tjugo år efter att det släppts ut, med negativ verkan på ekosystem.

Natriumlaurylsulfat, ibland kallat natriumdodecylsulfat, är vanligt i schampo och tandkräm men har visats vara extremt giftigt för undervattensmiljöer. Samma sak gäller för Hydrokinon, en ingrediens som kan hittas i hyblekningsprodukter.

En helt vanlig flaska fuktkräm från ditt badrumsskåp skulle alltså kunna göra stor skada på den marina miljön och i värsta fall till och med störa parningsmönster hos fiskar, vilket givetvis har betydande konsekvenser sett ur ett hållbart perspektiv. Arter dör ut eller muteras, sjöar och hav blir utfiskade och världsorganisationers rödlistor blir milslånga.

Bildkälla: NatalieDee.com

Hittills har vi inte ens berört ämnet om vad som händer på markytan – bara i USA är ca en tredjedel av allt avfall från produktförpackningar i skönhetsindustrin. Hundratals, säkert tusentals, företag använder fortfarande icke nedbrytbara plaster som tar flera sekel för naturen att bearbeta.

Världens länder skiljer sig mycket åt när det kommer till att reglera makeup- och hudvårdsingredienser, jämfört med exempelvis matindustrin som är noga övervakad av flera olika myndigheter. Faktum är att skönhetsindustrin är en av de 2 minst reglerade industrierna! Det finns en självständig verksamhet, Cosmetic Ingredient Review Expert Panel, som självmant tagit på sig uppdraget att granska världens kosmetikingredienser, men trots att de funnits i ca 30 år beräknas de bara ha undersökt runt 11 % av alla ingredienser – och kommit till slutsatsen att endast 9 av dessa är skadliga. Det låter inte helt rätt, eller hur? Det tycker inte heller självständiga Environmental Working Group, som i sin Campaign for Safe Cosmetics slår fast att det finns dussintal av skadliga ingredienser som dagligen säljs världen över.

Ta USA som ett exempel igen, där en enorm mängd produkter säljs varje dag. I snitt är 89 % av ingredienserna i de nämnda produkterna inte granskade av någon institution och är därmed inte heller garanterade att vara oskadliga för varken människa eller miljö. Men det är på samma gång inte olagligt att som företag använda sig av ogranskade ingredienser – det finns ingen institution som kontrollerar eller kräver att använda ämnen ska vara okej – och inte ens Food and Drug Administration som har ansvar för att överblicka industrin har någon auktoritet att sätta sådana krav.
Det finns lagar och regler inom Sverige (och flera andra EU-länder), men de är invecklade, komplicerade och fyllda med kryphål som företagen är experter på att hitta. Varför bry sig om miljön när det går att spara pengar?

Ironiskt nog finns det ett otal lagstiftningsrörelser som granskar säkerheten när det kommer till hur produkter används på span, hos frisörer och vaxningssalonger – men extremt få för ingredienserna som finns produkterna som granskas.

Bildkälla: NY Times

Men vänta! Ge inte upp på livet – det finns ett ljus i slutet på den sönderfrätta tunneln. Många företag idag satsar på en grön image, och tar täten för en mer miljövänlig industri. Lush, The Body Shop, Sukin Organics … med återvinningsbara förpackningar, 100 % naturliga ingredienser eller en samling av olika miljöcertifieringar gör dem till goda föredömen för sina konkurrenter.
Proctor & Gamble satte för ett par år sedan hållbarhetsmål inför 2020 som inkluderar förpackning, avfallshantering av syntetiska kemikalier och en större användning av förnyelsebar energi; och uppmuntrar sina konkurrenter att göra detsamma. Och det funkade! Som ett resultat kom hela sju kosmetikföretag in på Ethisphere Institutes lista över världens mest etiska företag. Oavsett om det är ett PR-trick eller inte, är det ett steg närmare en renare miljö!

Men är steget stort nog? Även om ekotänket är på god framfart inom skönhetsindustrin med ett fåtal företag i ledning, är trenden snarare baserad på konsumentbegäran än samvets- eller myndighetsgrunder. För att försäkra oss om att den hållbara utvecklingen håller i sig, borde det snarast sättas in tuffare granskningsprocesser, lagstiftning och politiska beslut. För vad händer när kunderna glömt bort de smältande isarna och de döende fiskarna, och hittar något annat att rikta sina uppsminkade blickar mot?

Använda källor:
Urban Times
SafeCosmetics.org
US Food and Drug Administration
Läkemedelsverket

Annonser